Grusbanene krever god pleie for å holde seg i topp stand. Nå ber klubben spillere om å være ekstra oppmerksomme på de svarte boksene på banen.

Sommer og sol betyr høysesong på tennisbanen, men spill på grus krever også sitt av vedlikehold. De fleste er flinke til å vanne banen før spill hvis den er tørr, og koste grundig etterpå. Det mange kanskje ikke tenker over, er det avanserte vanningsanlegget som jobber i kulissene hver eneste natt.
Innhold på denne siden
Adaptiv nattvanning
Klubbens fem grusbaner er utstyrt med fire dyser hver. Hver kveld nøyaktig klokken 23:00 starter automatisk vanning av alle banene. Anlegget er såkalt «adaptivt». Det betyr at det samarbeider med værmeldingen: Er det meldt regn, vannes det mindre. Er det derimot lange tørkeperioder, skrus vannmengden opp for å holde grusen perfekt.
For at dette systemet skal fungere optimalt, er anlegget helt avhengig av fri bane.
Kostbart utstyr kan bli ødelagt
De svarte boksene som er plassert rundt på hver bane, er faktisk dysene til det automatiske vanningsanlegget. Klubben opplever nå at utstyr som kostenett og lignende blir lagt oppå disse boksene.
Når dysene dekkes til, oppstår det to problemer:
- Banene får ikke det vannet de så sårt trenger for å holde på kvaliteten.
- Dysene kan bli blokkert og ødelagt under trykk. Det er både dyrt og tidkrevende å reparere og erstatte dette utstyret.

Enkel oppfordring
Klubben kommer derfor med en klar og vennlig oppfordring til alle som spiller:
Pass på at du ikke dekker til de svarte boksene på banen. Legg kostenett, racketer, bager og annet utstyr godt unna dysene.
Ved å ta dette enkle hensynet hjelper du til med å holde banene i topp stand, samtidig som vi unngår unødvendige og dyre reparasjoner.
Takk for hjelpen og god kamp!
Les også om banepleie
