Etter fire års fravær stiller Sandefjord Tennisklubb igjen lag i herrenes Lag-NM. Torsdag sparket ungguttene i 4. divisjon i gang sesongen med en kruttsterk borteseier mot Tønsberg TK.
Sist gang Sandefjord Tennisklubb (STK) stilte med herrelag i divisjonstennisen var tilbake i 2022. Den gang, som nå, er det juniorer fra klubbens egen konkurransegruppe som danner stammen i laget som kjemper i 4. divisjon Avdeling E-Sør.
Årets kaptein er Knut Noah Stensrød, og med seg på laget har han William Gundersen-Dønheim, Nojus Lapen og Djordje Stojiljkovic. Torsdag reiste den unge og sultne gjengen til Tolvsrød for sesongens aller første lagkamp.
Ungdommelig pågangsmot slo rutinen
Det var duket for en klassisk duell mellom ungt og gammelt på tennisbanene i Tønsberg. Mens STK stilte med et rent juniorlag, besto Tønsberg TK av voksne, rutinerte karer.
Kampene startet med de nervepirrende double-oppgjørene. Det ble spesielt jevnt i den ene matchen, der STK-duoen William Gundersen-Dønheim og Nojus Lapen måtte grave dypt. Etter å ha vunnet første sett 6-1, slo Tønsberg tilbake og tok det andre settet i tiebreak. I det avgjørende match-tiebreaket viste imidlertid STK-guttene enorm mental styrke og rodde i land seieren med sifrene 6-1, 6-7, 8-10.
Da singlekampene kom i gang, var det ingen tvil om hvem som hadde dagen. Sandefjords-guttene spilte med høyt tempo og stor selvtillit, og overbeviste stort. Til slutt endte det med en solid lagseier der STK vant samtlige kamper mot vertene fra Tønsberg.
Vil du se alle detaljer og rekkefølgen på kampene? Sjekk ut den offisielle resultatoversikten her.
Viktig for spillerutviklingen
Daglig leder i STK, André Andersson, ble med ungguttene til Tolvsrød som lagleder. Han strålte om kapp med vårsola etter den sterke laginnsatsen, og legger ikke skjul på hvor viktig det er for klubben å være tilbake i seriesystemet.
– Spillere i klubber i distriktene utenfor Oslo har ofte utfordringer med at de ikke får spilt nok kamper. Derfor er det helt supert at vi nå er tilbake med lag i divisjonstennis, sier Andersson fornøyd.
Han trekker også frem det relasjonelle som en stor oppside:
– I tillegg er det utrolig sosialt når man reiser sammen og spiller mot andre lag i klubber i sitt eget distrikt. Dette bygger samhold både i gruppa og i regionen.
Klar for hjemmekamp – håper på publikumsfest!
Nå rettes blikket fremover. Allerede lørdag 6. juni kl. 12.00 skal herrelaget ut i ny dyst. Da kommer Arendal TK på besøk til Bugårdsparken i Sandefjord.
Daglig leder håper på fullt trøkk på tribunene:
– Da håper jeg at så mange som mulig møter opp for å heie på laget vårt og skape en god ramme rundt kampen, avslutter André Andersson.
Møt opp lørdag 6. juni kl. 12.00 og støtt STK-guttene til ny seier!